Sabtu, 12 Disember 2015

EX NIHILO NIHILO FIT Part 3

"Mustika"? Apa benda tu? Lagu M. Nasir kah? Majalah Mustika kah? Jamu Mustika Ratu kah?

Mungkin ramai di antara kita yang tidak pernah mendengar tentang objek-objek yang dikatakan ajaib dan mempunyai khasiat yang hebat diberi gelaran "mustika". Tapi, mungkin ramai yang pernah mendengar istilah "geliga". Ya, "mustika" dan "geliga" ialah benda yang sama.

Bagi peminat atau pemburu "mustika" ini, tentu sahaja tahu "mustika" paling sering ditemukan dalam bentuk batu. Rupanya tidak semestinya cantik dan kadang-kadang sama sekali tidak cantik. Khasiatnya macam-macam... daripada pelaris, pemanis, pengasih dan kebal hinggalah dikatakan mampu membuka hijab pandangan disertai dengan kebolehan-kebolehan luar biasa lain.

Sebenarnya, "mustika" atau "geliga" ini adalah kebanyakannya berasal daripada pulau yang diduduki Dajjal. Kat mana pulau tu? Nanti la cerita. Di dalam “mustika” terkandung khasiat-khasiat, ilmu-ilmu dan kadang-kadang khodam yakni Jin yang sedia berkhidmat untuk kita. Jin tu apa benda pulak?

Bagaimanakah nak mendapatkan "mustika"? Di waktu akhir zaman ini... banyak "mustika" yang sengaja memunculkan dirinya untuk dikutip oleh manusia. Maknanya... tak payah susah-susah cari... dia datang sendiri. Tapi ramai juga yang bersungguh-sungguh mencarinya di dalam hutan, atas gunung, dalam gua dan tidak kurang pula yang menjalankan pelbagai upacara bagi memunculkan "mustika" ini.

Adakah salah di sisi agama Islam sekiranya percaya kepada kebolehan dan keajaiban "mustika"? Ramai yang mengatakan ianya tidak salah dan hanya menjadi kesalahan atau syirik jika kita menganggap ianya berkebolehan seperti Allah dan kita meminta daripada "mustika" seperti kita meminta daripada Allah. Tapi tak salah sekiranya kita menggunakan khasiat "mustika" sambil tetap memohon daripada Allah... boleh ke begitu? Tak berani saya nak menjatuhkan hukum... Saya rasa biarlah orang yang ahli sahaja yang mengeluarkan fatwa.

Bagi saya, adalah lebih baik kita berpegang kepada hakikat bahawa... "Hasbunallahu wa niqmal Wakil, niqmal Maula wa niqmanNashir"...

Menyambung cerita tentang "mustika" atau "geliga" ini, adalah satu anugerah Allah kepada Dajjal di mana dia boleh membuat "geliga" buatan sendiri. Ya... hebat sungguh ilmu yang Allah kurniakan kepada Dajjal ini.

Ish... banyak kali pulak dok sebut nama Dajjal ni. Siapa dia Dajjal? Daripada mana asal-usulnya? Nanti-nanti la yer... sekarang kita fokus kat cerita “mustika” atau “geliga” dulu.

Walaupun demikian, sama ada kita sedar atau tidak... "geliga" buatan sendiri oleh Dajjal ini boleh kita beli di shopping mall malah bersepah-sepah dijual di kedai-kedai tepi jalan. Aku ni pun dok bercakap sedap jer... aku sendiri pun membeli dan menggunakan "geliga" Dajjal ini.

Tetapi nama "geliga" yang dijual merata-rata ini tak la dipanggil "geliga"... mesti pakai nama komersial serta moden la... mesti pakai nama omputih. Al-maklum, di zaman moden ini, nama “mustika” atau “geliga” ni macam kuno sangat nak menyebutnya.

"Geliga" buatan Dajjal ini biasa kita dengar namanya iaitu "INTEL" dinamakan sempena perkataan "Intelligent"... biasa dengar ungkapan bagi orang yang intelligent iaitu "otak bergeliga" atau "tak sangka, ada geliga rupanya dalam kepala otak ko"... dan sebagainya. Pastu... banyak la jugak "geliga" lain yang dibuat tak guna nama INTEL... al-maklum OEM la katakan a.k.a. white label.

Di waktu akhir zaman ini, semua orang membawa atau mengguna "geliga" masing-masing dalam bentuk notebook, tablet PC, handphone dan pelbagai lagi smart devices.

Memikirkan perkara-perkara ini... rasanya tidak keterlaluan kalau dikatakan... silap-silap kita boleh jatuh syirik dengan mengharapkan rezki atau kekayaan daripada "geliga" Dajjal ini sekiranya kita terlupa rezki dan kekayaan hanya datang daripada Allah. Kita wajib meminta daripada Allah sahaja dan bukan kepada "geliga" yang kita beli di shopping mall ini.

On another note, cuba bayangkan kalau budak umur 3 atau 4 tahun dapat main Tablet PC macam iPad dan Galaxy Tab tu. Semua mender-mender yang dia mintak, Tablet PC boleh tunjukkan atau munculkan. Silap-silap bebudak kecik yang masih tak faham ni ingat Tablet PC tu macam Tuhan plak.... (hehehh...extreme thoughts... but it can happen).

Okay la. Nanti sambung lagi.



Wassalam - zulsegamat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan