Ahad, 4 November 2012

APA ITU "SINGULARITY" : 3 Pendeta [Part 4/7]


Bagi memudahkan saya menerangkan bagaimana hubungan ether dengan kita al-insaan, rasanya elok kalau saya kongsikan sebuah kisah tentang tiga orang pendeta (the three wise men). Kisah ini telah diceritakan dari mulut ke mulut beribu2 generasi lamanya. Sayangnya, di masa ini, kisah tiga orang pendeta telah pun diolah oleh banyak pihak sehingga cerita serta mesej2 yang sebenar telah tenggelam dan hilang ditelan zaman. Sebagai contoh... lihat sahajalah di blog2 internet masakini dan buku2 mejai (magi) orang2 gipsy ataupun buku2 ahli2 sihir moden hasil terbitan orang2 eropah dan Amerika. Ada yang menceritakan kisah ini berlatarbelakangkan kerajaan Mesir di mana tiga pendeta ini dikatakan menjadi orang2 suci yang mengumumkan kemunculan Horus yakni dewa/tuhan mereka. Ada pula yang berlatarbelakangkan kerajaan Parsi di mana tiga orang pendeta ini menyelesaikan perbalahan besar tiga orang raja. Malah di negara2 barat pula, cerita tiga orang pendeta ini telah menjadi cerita tiga orang raja yang mempunyai angkatan perang yang hebat ditambah pula dengan kuasa2 ajaib masing2 seperti mampu membela pelbagai binatang2 aneh seperti naga, griffin, unicorn dan centaur. Ish... dan ada macam2 versi lagi la.

Kisah asal tiga orang pendeta ini sebenarnya berlaku di suatu masa di mana tiada wujud Laut China Selatan lagi. Kitab asal cerita tiga orang pendeta ini telah ditemui bersama2 sebuah lagi kitab yang mungkin tidak asing bagi sesetengah kita yakni Sulalatus Salatin. Seperti yang kita tahu... kitab Sulalatus Salatin ini pun telah banyak diolah2 dan kena “censor” sana sini.

Nama2 pendeta ini pun sebenarnya kita telah pernah dengar. Nama2 mereka telah diabadikan menjadi nama tiga butir bintang utama di dalam buruj orion (buruj belantik) yakni Mintaka, Alnilam dan Alnitak. Pada zaman di mana pendeta2 ini hidup, Laut China Selatan belum lagi jadik laut. Laut China Selatan masih lagi sebuah dataran subur yang luas terbentang menyambung Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Kalimantan pada waktu itu. Dataran ini digelar orang sebagai Sandai Sasantara (Sunda Nusantara). Bahasa yang dituturkan di seluruh dataran ini ialah bahasa Melayu Halus setara tinggi mutunya dengan bahasa2 semitik dan bahasa2 tinggi yang lain seperti bahasa Ibrani, bahasa Arab dan bahasa Sanskrit.

Oleh kerana kitab ini tebal dan ceritanya pun panjang, mungkin di masa lain, boleh la saya berkongsi tentang kisah kerajaan Sunda Nusantara ini. Buat masa ni, marilah kita memberi tumpuan terlebih dahulu kepada perbincangan raja Sunda Nusantara dengan tiga orang pendeta ini mengenai perkara2 yang kita sendiri pun selalu tertanya2 mengenainya. Mereka jadi berbincang tentang hal2 ini bagi menyelesaikan persoalan2 yang dihadapi oleh raja Sunda Nusantara ini. Seperti kita, raja Sunda Nusantara ini pun ingin sangat memahami tentang hal2 ini. Berpuluh2 guru dan cendekiawan telah ditemuinya namun masih tiada yang dapat memuaskan hatinya. Suatu hari baginda mendengar tentang tiga orang pendeta ini lalu menjemput mereka ke istana.

Untuk memendekkan cerita, hari yang ditunggu2 pun tibalah. Pendeta2 ini akhirnya sampai di istana dan dibawa bertemu dengan raja. Baginda raja merasa sangat gembira dan sudah tentu tidak berlengah2 lagi lantas mengajukan persoalan2 yang sudah lama dicari penjelasannya. Dengan muka bercahaya seronok, baginda menceritakan yang baginda telah mendengar banyak sekali penerangan2 dan jawapan2 tentang persoalan2 ini namun masih lagi keliru dan tidak faham. Baginda mengakhiri cerita dengan mengatakan.... “Maka dengan ini, mohonlah pendeta2 bertiga terangkan apakah itu roh, jiwa, nafs, nyawa dan minda. Kemudian, mohon juga pendeta2 bertiga terangkan juga apakah dia yang dipanggil orang athar (ether)”. Side track sikit... nama minyak atar yang biasa kita pakai tu diambil sempena nama athar ini lah. Minyak atar yang asli, harum gemersik baunya seolah2 bukan datang daripada dunia fizikal kita ini.

So... berbalik semula kepada cerita pendeta2 kita ni... pendeta pertama yang membuka mulut ialah Mintaka. Dia berkata.... “Tuan, adapun persoalan2 tuan itu hanya boleh mula dijawab dan dikupas dengan melontarkan beberapa soalan akar terlebih dahulu”. Kemudian, Mintaka menoleh kepada Alnilam dan Alnitak. Alnilam kelihatan mengangguk-anggukkan kepalanya tanda setuju. Alnitak pula hanya mendiamkan diri sambil menghirup kopi herba panas yang sedia terhidang. Gerak mata dan gaya tubuh Alnitak seolah2 melahirkan rasa kurang senang berada di dalam majlis perbincangan itu.

Tanpa memperdulikan body language Alnitak, Mintaka kemudiannya menyambung.. “Tahukah tuan, daripada segi bahasa kasar, lima perkara yakni roh, jiwa, nafs, nyawa dan minda itu lebih kurang sama sahaja maksudnya?” Seterusnya dia bertanya lagi beberapa soalan.... “Sebelum kita dipinjamkan jasad dan dilahirkan ke dunia ini, tuan tentu maklum yang lima perkara ini telah lama ada. Tahukah tuan di mana duduknya?”...... “Pernahkah tuan mengambil masa sejenak untuk memikirkan betapa anehnya keadaan kita ini. Jasad kita wujud serta hidup di dunia ini tapi ia dikawal oleh minda yang wujudnya di alam lain pula?”....

Selepas itu Alnilam pula bersuara....”Di dunia ini, jasad kita bernafas udara. Adakah lima perkara kita itu juga bernafas sama?”..... “Adakah perbuatan jasad kita bernafas dan jantung kita berdegup itu dipanggil nafs yakni hidup?”.... “Jika benar, bagaimanakah boleh berlaku, jasad kita masih hidup tetapi minda kita telah dicabut dan diputuskan hubungannya dengan jasad?”

Mintaka segera menyampuk setelah melihat air muka baginda raja yang berkerut2.... “begini sahajalah tuan... mungkin tuan boleh berfikir dengan lebih jelas sekiranya saya memberitahu tuan yang lima perkara itu sebenarnya adalah satu perkara jua. Namun satu perkara ini, jika dilihat dengan lima pandangan berbeza akan menjadi lima perkara yang berbeza yakni roh, jiwa, nafs, nyawa dan minda”.... “Semua itu hanyalah satu perkara jua”.

Habis sahaja kata2 Mintaka... Alnitak yang semenjak mula lagi mendiamkan diri dengan pantas menumpahkan air kopi herba hingga kosong cawannya seraya berkata.... “Tuan, maafkan saya kerana menumpahkan air ini dengan sengaja. Saya sebenarnya daripada awal lagi telah membuat agakan.... kalau nak diterangkan dengan perkataan semata2.... tentu pening tuan jadinya”.... “Sebab itulah saya menumpahkan air daripada cawan ini”....

Baginda raja terpinga-pinga dengan kata2 Alnitak.... Namun Mintaka segera bersuara.... “Tuan... di antara kami bertiga ini... nampaknya Alnitak lah yang paling arif menjelaskan persoalan2 tuan ini”.... “Sebaik sahaja dia menumpahkan air tadi.... Alnilam dan saya segera mengerti maksudnya”. Alnilam hanya mampu tersenyum mengiakan kata2 Mintaka.

Baginda raja kemudiannya berkata.... wahai pendeta Alnitak... mohon lah jelaskan...

Aiseh... ruang posting dah abis la plak... nanti sambung cerita kat Part 5 la yer :D


Wassalam – Public Secret

Tiada ulasan:

Catat Ulasan